איך להוציא היתר בנייה לבית פרטי?

דף הבית » מאמרים » איך להוציא היתר בנייה לבית פרטי?

אם החלטתם לבנות את בית החלומות שלכם, או אפילו להוסיף לבית קיים יחידת דיור או מרפסת, זכרו שלא תוכלו לבצע את התוכנית במלואה לפני שקיבלתם היתר בנייה רשמי.

מהו היתר זה וכיצד יש להיערך אליו ולפרוצדורות נוספות לפני בנייה? כל התשובות במדריך המקוצר שלפניכם.

לא בונים לפני שמאשרים

היתר בנייה הוא אישור חוקי לבנייה, בין אם עבור בניית בית חדש מהיסוד, ובין אם מדובר בשינויים במבנה קיים ואפילו בתשתית מרכזית.

כלומר, גם אם תרצו לבצע שינויים בבית קיים, אשר כוללים הגדלת היקף הבית, תצטרכו לקבל היתר לפני שתתחילו בעבודה, כשבנייה ללא היתר נחשבת לעברה על החוק.

על מנת לקבל היתר בנייה יהיה עליכם לפעול בשלבים מסודרים ובאופן חוקי.

מדידת הבית

 

בשלב הראשון בתהליך הכנת הבקשה יהיה עליכם לפנות למודד מוסמך שיפיק עבורכם מפה טופוגרפית המעודכנת לששת החודשים האחרונים.

ודאו שהמודד חותם על התוכניות ובקשו לקבל אותן גם על גבי דיסק, שבו האדריכל יעשה שימוש בעתיד בין אם תבקשו לתכנן מבנה לבית פרטי או תכנון בית יוקרה אשר יכול להיות מורכב מעט יותר.

 

מידע על היתר תכנוני

 

את המידע הנ"ל עליכם לבקש מהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה או מהעירייה.

עליכם לגשת למשרד ולהביא עמכם את המפה שהוכנה מבעוד מועד על ידי המודד.

בשלב הזה תידרשו לשלם אגרת היתר עבור הבקשה, בגובה של כ-200 ₪ ורק אז תקבלו את המידע הנחוץ לכם.

מידע זה כולל נתונים חשובים בנוגע למגרש שעליו אתם מעוניינים לבנות, כמו למשל מה המרחק שלו מבתי השכנים, הסתייגויות בנייה מיוחדות וכיוצא בזה.

 

הכנת תיק תוכניות בנייה

 

לאחר שקיבלתם את המידע הרלוונטי, יהיה עליכם לפנות לאדריכל אשר יפיק עבורכם תיקייה ובה כל התוכניות של הבית.

לא רק זאת, על התיקייה להיות בצורת אקורדיון, והיא קרויה בעגה המקצועית, "גרמושקה".

 

הכנת תוכניות הבנייה על ידי מהנדס

 

בשלב הבא עליכם להגיש בקשה ממהנדס בנייה שיכין עבורכם את תוכניות הבנייה ואת תוכניות הממ"ד (אם מדובר בבניית בית חדש).

התוכניות הללו עשויות לכלול עבודה של מספר מהנדסים במקביל ולכלול גם מפרטים של הצנרת, של מערכת החשמל ושל תשתיות נוספות.

 

הגשה מסודרת של כל מסמכי ההיתר

רק לאחר שאספתם את כל המידע הנדרש, הכנתם תיקייה מסודרת ועברתם את כל השלבים הנדרשים,

תוכלו להגיש את הבקשה להיתר בנייה, כאשר כל התוכניות חתומות על ידיכם, כמגישי הבקשה, על ידי המהנדס ועל ידי האדריכל.

גם בהגשה יש סדרים

הגשת התוכניות צריכה להתבצע בשני שלבים:

הגשה ראשונה: בהגשה זו תיק הבקשה צריך להכיל את תוכניות המדידה העדכניות ל-6 החודשים האחרונים, אישור ממנהל מקרקעי ישראל על הזכויות שלכם על הקרקע וכן, אישור טאבו.במידה שמדובר בתוספת לבנייה קיימת, יהיה עליכם להגיש, בנוסף לכל התוכניות הנ"ל, גם את היתר הבנייה הישן, מהתקופה שבה נבנה הבית במקור.

הגשה שנייה: לאחר שבוצעה ההגשה הראשונה, תתקבל תגובה מהוועדה ובה הערות ותיקונים הנדרשים לתוכניות שהוגשו. כמו כן, התגובה תכלול רשימה של מסמכים ואישורים שיש להוסיף, למשל אישורים מחברת החשמל, ממנהל מקרקעי ישראל, בזק וכדומה. כל אישור כזה ידרוש מכם פנייה לגורם הרלוונטי והחתמה שלו על האישור.

אישור אכלוס – טופס 4

אם חשבתם שבכך תמה מסכת האישורים שלכם, חשוב שתדעו שגם לאחר שהבית כבר נבנה, לא תכלו להיכנס ולהתגורר בו לפני שתקבלו אישור מיוחד המכונה 'אישור אכלוס'.

כפי שמעיד עליו שמו, האישור מציין שהבניין מוכן לכניסה מיידית ולמגורים. טופס "אישור אכלוס" מוכר לחלק בשם 'טופס 4'.

בטופס זה יהיה אישורים שחתומים על ידי הרשות המקומית המאשרת למעשה שהבית נבנה בכפוף לתוכניות שהוצגו בבקשת היתר הבנייה ושהתשתיות הותקנו כנדרש בהתאם לחוק.

האם ניתן לקצר את התהליך?

טיפ אחרון לסיום – אם אתם רוצים לקצר את התהליכים, מומלץ כבר במהלך הבנייה להתחיל בהגשת בקשות לבדיקת תקינות מהגורמים השונים, כמו חברת החשמל, חברת הגז, מכון התקנים וכיוצא בזה.

אישור זה יש להגיש לוועדת התכנון. לאחר שקיבלתם את כל האישורים, אתם ערוכים לבנות את החלום שלכם ולהתחיל חיים בבית החדש.

Comments are closed.
התקשרו עכשיו

Inline HTML

מתכננים את בית החלומות שלכם?

אנחנו כאן בדיוק בשביל זה! השאירו לנו את הפרטים שלכם ונשמח לדבר אתכם